Philips heeft bovendien voor zijn lichttak al eerder de prognose voor de
omzetgroei op de middellange termijn verlaagd. De problemen die bij Zumtobel
de resultaten onder druk zetten, waren volgens Rabobank bij Philips al vorig
jaar zichtbaar.
Kostenbesparingen
Rabo verwacht dat de marges bij Philips Lighting de komende kwartalen zullen
verbeteren dankzij kostenbesparingen, dalende grondstofprijzen en een
aantrekkende vraag bij consumenten.
Toch blijft de bank, die zijn koopadvies voor Philips handhaaft, sceptisch en
voorzichtig over het LED-onderdeel Lumileds.
Dreiging van Samsung
De lichtdivisie heeft te maken met concurrentie uit het Oosten. LED-lampjes
zijn namelijk een massaproduct
geworden. Dat houdt in dat iedereen in staat is om hetzelfde product te
maken en het niet mogelijk is je te onderscheiden. Het gaat om de prijs.
Chinese bedrijven kunnen goed op prijs concurreren. Maar de grootste dreiging
komt de komende jaren wellicht uit Zuid-Korea. De Koreaanse reus Samsung
gaat namelijk ook LED-lampen maken, kondigde het bedrijf eind 2011 aan.
Samsung heeft bewezen dat het zeer snel succesvol kan zijn in voor het bedrijf
nieuwe markten. In het jaar 2000 begon het concern met het maken van accu's
voor gadgets, tien jaar later was het marktleider. In 2001 richtte Samsung
zich op platte tv's, vier jaar later verkocht het daarvan meer dan welk
bedrijf ook ter wereld.
Kapitaalkracht Philips te klein
Deze successen maakten van Samsung een gigant. Nu gooit het z'n gewicht achter
LED's, een kernactiviteit van Philips. Het bedrijf uit Eindhoven is te klein
om dezelfde truc als Samsung uit te halen. Philips is bijna tien keer zo
klein qua omzet. Het heeft niet de kapitaalkracht om de markt te overspoelen
en het op volume te winnen.
Philips hoopte vroeg een slag te slaan, en nam bijvoorbeeld zeven jaar geleden
al LED-specialist Lumileds over. Maar het kan zo maar zijn dat de
Zuid-Koreaanse reus Samsung uiteindelijk over Philips heen walst.
Lees ook:
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl